Mgr. Lenka Aoudj

21.12.2018

Skupina 4 pedagogů IT odborných předmětů a koordinátor projektu vycestovali na mobilitu na naší novou partnerskou školu Berufliche Schule ITECH do německého Hamburku.

Mobilita byla naplánována na 5 dní plus 2 dny na cestu. Já jako koordinátor projektu jsem na mobilitu vyjela spolu s ostatními účastníky. Měla jsem za úkol domluvit následnou spolupráci škol a vzájemné dlouhodobé partnerství. Také jsem navštívila výuku ve škole v rámci programu job shadowing. Jelikož tato mobilita nebyla součástí žádosti v projektu zahrnuta, byla hrazena z organizačních nákladů.

Berufliche Schule ITECH je typem střední školy, která vzdělává studenty od 16 do 40 let. Ve škole lze získat jak klasické střední vzdělání, tak i velké množství následných specializovaných kurzů zaměřených na informační technologie, dále na elektrotechniku a automatizaci. Ve škole lze studovat i chemické obory. Většina žáků je do této školy vysílána firmami, ve kterých žádají o budoucí práci. Stávají se stážisty, kteří docházku do školy střídají s prací ve firmě. Výuka tedy probíhá blokově tzv. v kurzech. Výuka probíhá 3-4 roky a je ukončena složením závěrečné zkoušky, teoretické, praktické nebo maturitní zkoušky. Záleží na výběru programu.

Popis mobility/aktivit/jednotlivé dny

Rozvrh aktivit byl domluven s partnerskou školou předem v rámci emailové komunikace. Začátek naší docházky do školy byl většinou stanoven na 9. hodinu a ze školy jsme odcházeli kolem 15. hodiny.

První den proběhla prohlídka školy, představení vedení školy, učitelů a projektových týmů německé i naší školy, představení jednotlivých účastníků mobility a koordinátorů. Veškerá diskuze probíhala v anglickém jazyce.

Během prohlídky školy jsme navštívili několik učeben a laboratoří, učitelské zázemí - sborovnu (open space) a další učebny určené k obecné výuce. V odpoledních hodinách nám koordinátoři připravili program v centru města, kam jsem se vydali autobusem a poté lodí. Navštívili jsme nábřeží a kulturní středisko Plaza.

Ve škole studuje velký počet žáků (1400). Je zde několik různých programů pro žáky od 16 do cca 40 let. Škola spolupracuje s firmami, ve kterých jsou žáci stážisty a připravuje je na konkrétní práci dle požadavků firmy. Ve škole žáci studují 3-4 roky. Závěrečné zkoušky jsou sestavovány společně s firmami, kde žáci pracují. Součástí zkoušky je jak teoretická, tak i praktická část.

Vybavení školy je velice moderní. Většina učeben je vybavena počítači a interaktivní tabulí. Ve škole je menza a dvě velké tělocvičny. Zázemím pro učitele je prostorná sborovna - open space, včetně kuchyňského koutu. Ve škole bylo v loňském roce zrušeno zvonění, dále v rámci bezpečnosti byly do každé třídy pořízeny prosklené dveře.

Další den jsme se zúčastnili bloku výuky v bilingvní třídě tzv. "Hakathon class". Výuka probíhala v anglickém jazyce. Žáci pracovali ve skupinkách na různých projektech. Každý z žáků ve skupině měl svoji roli a jejich úkolem byla vzájemná spolupráce a vytvoření společného výstupu. Většinou se jednalo o programování. Také jsme navštívili teoretickou výuku předmětu Úvod do Linuxu. Tato hodina byla nepovinně volitelná. Ve třídě bylo 7 žáků. Výuka probíhala frontálně s interaktivními prvky.

Třetí den jsme navštívili různé hodiny dle stanoveného rozvrhu. Každý z účastníků navštívil několik hodin výuky.

Já jsem navštívila výuku v blokovém programu zaměřeného na Komunikaci. Výuka začala v 9.30 hodin. Před začátkem výuky jsem diskutovala s učitelem. Šlo o zkušeného pedagoga, který kromě předmětu Komunikace vyučuje i odborné předměty. V Německu na rozdíl od České republiky, učitel musí mít v aprobaci vždy kombinaci minimálně dvou předmětů. Dozvěděla jsem se, že všechny materiály k výuce mají žáci uložené v systému MOODLE, kam učitelé přidávají vlastní prezentace a případně další úkoly. Výuka v tomto předmětu byla velice individualizovaná. Žáci pracovali ve dvojicích nebo v týmech. Učitel je monitoroval, vedl s jednotlivými skupinami diskuzi a zjišťoval jejich problémy, pokroky a výsledky. Velkou výhodou bylo to, že výuka tohoto předmětu byla celé dopoledne. Učitel sám stanovoval přestávky a volil tempo výuky podle potřeb a možností žáků.

Další hodinu, kterou jsem navštívila byla výuka Project Management. Výuka byla zpočátku frontální. Učitel vysvětlil základní pojmy za použití prezentace. Během výkladu učitel s žáky diskutoval. Po výkladu základních pojmů následovala praktická část. Žáci plnili zadané úkoly za využití počítače.

V odpoledních hodinách pro nás byl opět ze strany německých koordinátorů zařízen program. Tentokrát jsme navštívili místní vánoční trhy v centru Hamburku.

Čtvrtý den jsme navštívili tzn. "Hakathon fair". Jednalo se o žákovský veletrh, kde pracovní skupiny prezentovali své potencionální výrobky. Prezentace probíhala ve škole v několika učebnách i na chodbě školy. Prezentace byla veřejná. Žáci předváděli své výrobky, popisovali postupy práce. Komunikovali v německém a anglickém jazyce.

Poslední den proběhl závěrečný meeting, zpětná vazba a návrhy budoucí spolupráce. Dohodli jsme se na budoucí a dlouhodobé spolupráci mezi žáky a učiteli navzájem. V příští roce, tj. na jaře 2019 by měla přijet skupina německých žáků oboru IT za doprovodu svých učitelů a koordinátora projektu do Prahy. Spolu s našimi žáky by sestavili mezinárodní tým, který by pracoval na společném projektu. Němečtí učitelé se nabídli s uspořádáním seminářů pro naše žáky. Workshopy by měli probíhat v anglickém jazyce. Dále bychom žákům a učitelům zajistili návštěvy v našich partnerských firmách.

Na podzim 2019 by malá skupina našich žáků jela do Hamburku, kde by se zúčastnila výuky ve škole. Tento výjezd je podmíněn schválením celoměstského grantu, který byl již na podzim roku 2018 podán.

Přínos mobility

Mobility byla velice přínosná. Podařila se domluvit budoucí dlouhodobá spolupráce mezi žáky i učiteli, což bylo hlavně mým úkolem. Škola má téměř shodné učební plány a předměty, takže přínos nebude jen pro jednotlivé účastníky mobility, ale i na všechny žáky školy a učitele. Další přínos vidím v metodice výuky ve škole. Škola prosazuje tzn. self-responsibility learning, tj. přenos odpovědnosti za výuku na žáky, kdy učitel není ve škole "performer and entertainer", ale mentor, tutor a poradce. Přínosným bylo i vidět, jak funguje projektová nebo skupinová výuka v téměř každém předmětu - teoretickém i praktickém. Velké pozitivum vidím i v možnost bilingvní výuky, kdy němečtí žáky absolvují program v anglickém jazyce. Dále se mi velice líbila spolupráce mezi učiteli navzájem a jazyková vybavenost učitelů, kteří neměli problém s přepínáním z němčiny do angličtiny.

Další postřehy a komentáře

  • bloková výuka, propojení teoretické a praktické výuky
  • velké množství projektové/skupinové výuky
  • důraz na "student 's self-responsibility learning"
  • aplikace "open learning"
  • dvojjazyčná výuka (výuka v angličtině pro německé studenty)
  • jazyková vybavenost učitelů (všichni učitelé mluví anglicky)
  • vzájemná spolupráce mezi učiteli
  • vybavení učeben
  • prosklené dveře učeben kvůli bezpečnosti
  • zrušené zvonění
  • žáci se nepřezouvají, nemají skříňky, odkládají si věci ve třídě na vyhrazeném místě
  • učitelé pracují ve více školách, mají menší úvazky
  • poloviční úvazek učitele v německé škole = 16-20 hodin týdně
  • spolupráce firem se školou, žák = stážista ve firmě
  • závěrečné zkoušky; teoretické a praktické - skutečný výrobek (spolupráce školy a firmy)
Střední průmyslová škola elektrotechnická, V Úžlabině 320, Praha 10
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky