Ing. David Kubát

05.01.2019

Jednalo se o JOB SHADOWING v německé škole Berufliche Schule ITECH Elbinsel Wilhelmsburg v Hamburku. Naším cílem bylo zjistit možnost možnosti spolupráce mezi našimi školami a případně se domluvit na dalších krocích.

Aby bylo možné spolupráci domluvit, museli jsme poznat jejich školu, náplň a metody výuky, poznat jejich studenty, jakým způsobem pracují apod. Bylo potřeba navázat vztah s jejich pedagogy a poznat jejich názory, aspirace a osobnost.

Jelikož je kultura nedílnou součástí každého člověka a má veliký vliv na každého jedince, jeho způsob myšlení a jednání, snažili jsme se poznat i tuto stránku, abychom měli co nejvíce ucelený obraz.

Job shadowing trval 7 dní, z toho 2 dny jsme strávili na cestě a 5 dní nám zbylo na poznávání školy, kultury, návštěvy hodin a domluvu spolupráce.

Popis partnerské školy

Škola se nachází na malém ostrově uprostřed německého města Hamburk. Jedná se o německou alternativu české střední odborné školy se zaměřením na informatiku a elektro. Ve školském systému je zařazena do sekundárního vzdělávání.

Škola má celkem 1500 studentů rozdělených do 54 tříd s průměrným počtem 28 žáků. Věkově jsou studenti v rozmezí od 16 do 45 let, průměr kolem 20. Nabízejí tři specializace:

  • Správa počítačových sítí a klientských stanic
  • Vývoj aplikací
  • Elektrotechnika

Učitelé přicházejí z praxe, musí mít vysokoškolský titul, případně speciální trénink pro výuku předmětu, který nesouvisí přímo s jejich specializací. Firmy musí nabízet otestované instruktory a musí být zaregistrované a schválené. Obchodní komora radí firmám, nabízí praktickou odbornou přípravu a je zodpovědná za zkoušky.

Popis a struktura hodin v rámci stíňování

Většina hodin využívá projektovou výuku. Jelikož se jedná o technickou školu, je velmi vhodné vyučovat na praktických příkladech z praxe, čehož škola velmi zdatně využívá. Na začátku výukového bloku dostanou studenti projekt, který musí na jeho konci odevzdat. Nejprve si vysvětlí obecné principy nové technologie a následně jsou rozpuštěni ke svým stanovištím, kde většinou pracují v týmu a jejich úkolem je nalézt konkrétní realizaci, konkrétního problému souvisejícího s projektem. Jejich hlavním prostředkem informací se bývá internet. Validita zdroje je vždy velmi snadno ověřitelná, protože buďto použité příkazy fungují, nebo ne.

V hodinách bývá běžné, že ne každá skupina dělá stejnou věc. Studenti přichází z praxe, kde již většinou získali nějakou úroveň znalostí. Výukový blok má za úkol naučit nějaké konkrétní dovednosti. Studenti nejsou nuceni odposlouchat si informace, které již znají. Začnou na úrovni, která odpovídá jejich současným znalostem a dovednostem. Podle toho mají pak svou roli v týmu. Na hodině programování, kde jsem se byl podívat, byl jeden student, který již měl všechny znalosti, které výukový blok učil, takže jeho role byla rolí učitele. Měl pomáhat učiteli v konzultacích. Zodpovědnost za výuku je přesunuta z učitele na žáka.

Učitelova role není předkládat připravené informace a postupně je studentům prezentovat, ale má roli konzultačního charakteru. Když se tým ocitne v úzkých a neví jak dál, poradí a nasměruje. Další jeho rolí je odhalení nedostatků ve zpracované práci velmi vhodně pokládanými otázkami, které nutí studenta zamyslet se nad problémem z jiného úhlu. Učí se nejen technické dovednosti, ale také manažerské a prezentační dovednosti, které budou velmi potřebovat ve svém praktickém životě.

Přínos mobility/znalosti a dovednosti

Hlavním přínosem mobility bylo poznání projektové výuky v praxi, její úskalí a pohled na ní jak z role učitele, tak i žáka. Jedná se o proces vylepšení standardních výukových metod na nové. Proces, který ještě není plně dokončen a pravděpodobně se bude vyvíjet ještě velmi dlouhou dobu. Nicméně dokazuje, že je možné transformovat standardní pojetí výuky do jiné formy pomocí postupných změn. Způsob výuky, který určitě nebude vhodný ve všech předmětech a na všech úrovních vzdělávání. Je nutná určitá vyspělost studentů, která by se měla postupně pěstovat v nižších ročnících, aby byli schopni zvládnout zodpovědnost, která je čeká.

Po delší době jsem měl možnost mluvit anglicky, čehož jsem velmi využíval. Podařilo se nám navázat přátelský vztah se školou a několika stínovanými učiteli. Domluvili jsme jejich návštěvu na naší škole a máme v plánu několik dalších projektů na vzájemnou spolupráci.

Celkové zhodnocení mobility

Cílem mobility bylo poznat výukové metody v zahraniční škole, navázat vztahy s tamějšími zaměstnanci a domluvit se na vzájemné spolupráci jakožto partnerské školy. Všechny body se nám podařilo velmi úspěšně splnit. Ubytování bylo velmi příjemné, poznali jsme část hamburské kultury díky našim milým zahraničním kolegům a rozšířili jsme si obzory v našich možnostech výuky. Jediné, co bylo lehce nepohodlné, byla cesta letadlem, kde jsme museli letět s přestupem kvůli administrativním komplikacím na naší straně.


Střední průmyslová škola elektrotechnická, V Úžlabině 320, Praha 10
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky